APA ITU SETIAUSAHA ?



    Peranan setiausaha syarikat adalah satu individua tau firma yang diberikan tanggungjawab untuk membantu lembaga pengarah atau pihak syarikat tersebut bagi memastikan syarikat yang dimiliki mengakuri keperluan dan kehendak yang ditakluk di bawah Akta Syarikat. Peranan setiausaha yang berpangkat tinggi adalah lebih besar dan meluas. Antaranya, mereka bertanggungjawab menasihati lembaga pengarah berkenaan undang-undang dan peraturan berkaitan industri yang mereka ceburi.Maka tidak hairanlah jika ramai setiausaha syarikat sebenarnya merupakan seorang peguam atau mempunyai latar belakang perundangan.

Tugas sebagai seorang setiausaha biasa ialah mengatur masa, mengurus perjalanan, tempahan tiket, penginapan, itinerary, mengurus tetamu. Setiausaha juga turut mengeluarkan memo mesyuarat 7 hari sebelum mesyuarat di jalankan, menyediakan agenda mesyuarat, mengedarkan minit mesyuarat yang lpeas kepada kakitangan, menyediakan tempat dan peralatan bantuan seperti mikrofon, LCD dan sebagainya. Berikut merupakan tugas yang dilakukan sebelum memulakan mesyuarat.

Ulasan